Tuesday, January 13, 2009

Kaedah ketiga

Langkah 4

Spray air keatas kesemua benih. Kemudian penuhkan lubang semaian dengan Peat Moss sehingga ke paras penuh lubang semaian tersebut. Elakkan daripada menekan-nekan Peat Moss yang telah diisikan. Kemudian spray sekali lagi keatas Peat Moss sehingga menjadi lembab.
Memenuhkan Peat Moss

Langkah 5

Bekas semaian yang telah siap perlulah di jauhkan daripada pancaran matahari pada masa ini. Biasanya anak benih akan bercambah diantara 3~5 hari selepas disemai Peat Moss hendaklah di dalam keadaan lembab bagi melancarkan biji benih bercambah dengan mudah dan cepat. Walaubagaimanapun anak benih yang saya semai hanya mula bercambah pada hari yang ke-7.
Anak Benih Bercambah

Langkah 6

Apabila anak benih telah bercambah dan mengeluarkan 2 daun, maka ianya perlulah di dedahkan kepada cahaya matahari. Elakkan daripada terkena cahaya matahari yang kuat (panas terik) ata upun hujan lebat. Kerana pada ketika ini anak benih masih lagi diperingkat muda dan perlukan perlindungan yang sebaiknya.
Dedahkan Kepada Matahari

Nota : Penggunaan baja A+B boleh digunakan sebagai media air. Tetapi sukatannya hendaklah tidak melebihi 1.00 pada sukatan EC Meter bagi mengelakkan ketidak-tahanan benih tersebut terhadap tindakbalas baja.InsyaAllah seawal sabtu depan 29 November 2008 saya menjangkakan anak pokok cili ini akan cukup matang untuk membolehkannya dipindahkan ke dalam polybag.

1 comment: